7. September nieuws

 

Over lachende stenen, geestige tomaten en zonnende paddenstoelen.

Vorige week ging ik na het werk nog even naar het bos met een vriendin.

Van zodra we aankwamen, zaten we als kleine kinderen ons te verwonderen over al de mooie rolkeien die door de regen tevoorschijn waren gespoeld.

Deze keien zijn miljoenen jaren oud, van toen de zee nog tot hier (Pays des Collines) kwam.

Eentje lachte me letterlijk toe en ik kon hem niet laten liggen.

Ik zie overal gezichtjes in (iets typisch voor creatieve breinen) en op een dag ga ik vast en zeker een boek met pareidolie foto's uitbrengen.

Genieten jullie ook zo van deze mooie warme dagen? Ik was even mega slechtgezind toen de herfst zo vroeg ten tonele verscheen. Ik deed toen een zonnedans en kijk: het werkte!

💙

Het is ook volop oogsttijd en ondanks dat hij aan de magere kant is deel ik toch graag enkele foto's van geestige tomaten met jullie 😁 (hoe verzint de natuur het toch?).



Mijn kast met gedroogde kruiden voor infusie is klaar voor de winter: hop, salie, Sint-Janskruid, agrimonie, vlierbloesem, brandnetelzaadjes, zwarte besblad, laurier, rozemarijn, duizendblad, rode klaver en braamblad. Zijn jullie al klaar voor de winter?



Ook de shiitakes (Japanse boom champignons) genieten van een lekker zonnebad vooraleer ze in de pan belanden.
Wist je dat ze dan vitamine D aanmaken, net als onze huid? Een uurtje volstaat. Dit geldt trouwens voor alle eetbare paddenstoelen.




Het is druk hier in huis de laatste tijd.

Tweemaal per dag doe ik een ronde door het huis langs wastafels en badkuipen om de Grote huisspinnen eruit te redden. En wat een joekels zijn het dit jaar!

Ik kom van ver hoor: gillend wegrennen bijvoorbeeld.
Na de initiële schrikreactie lukt het me nu toch om ze te zien als nuttige compagnons: zij houden het huis vrij van insecten in ruil voor onderdak. Een prima deal.

Ook al zijn het mannetjes, ik geef ze meestal vrouwennamen zoals Josephine of Madeleine. Dat maakt ze minder eng vind ik.



Misschien nog een tip voor de spinnenredders onder jullie: probeer ze niet bij een poot uit het bad te tillen, want dan raken ze zo in paniek dat ze hun poot afwerpen (er lopen hier al twee 7-potige Josephinen rond: 1 van mijn man en 1 van mij 😅).

Gewoon met een handdoekje opscheppen en zachtjes neerzetten of een doosje werkt ook prima.

Gillend buitenrennen is spectaculair, maar heeft weinig effect ;).


Deze woorden en beelden zijn 100% gemaakt door een mens.



Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

4. creatief met natuur

1. Mijn reis tot nu toe

6. Bloesemremedies